Saturday, November 27, 2010

Just Now : KOLA filters + Jelly Lens

Jelly lens


KOLA filter
Aku baru beli kedua- dua barang tersebut secara online dekat The*Click*Shop. Baru sampai petang tadi. Banyaklah pos laju punya tagline 'Dijamin sampai esok', aku bayar hari Rabu lagi, hari ni baru sampai. Hampeh dowh~Dahla tadi posmen sesat, bajet call tanya rumah kat mana. Padahal alamat aku dah kasi. Sebelum ni takde pulak kau call- call. Ambik kau posmen! aku suruh abang aku cakap ngan kau..HAHA!

Err, WTF of jelly lens and KOLA filters? (WTF> what's the function)
Aku dengan bangganya nak cakap kat korang,

"Pegi google sendiri WTF dia. Apa guna ada google?"
(SAMBIL COVER-COVER HIDUNG SEBAB SANGAT BANGGA BOLEH CAKAP MACAM TUH)

Yelah- yelah, aku tau korang malas.Jap aku tulis function jelly lens.
WTF dia:
1.Tri-image Mriage: Dapat imej yang sama sebanyak 3 keping dalam satu keping gambar dengan effect seperti tengok kaleidoscope.

2.Hexa-image Mriage: Dapat imej yang sama sebanyak 6 keping dalam satu gambar dengan effect  seperti tengok kaleidoscope.

3.Starburst: Dia fokus kat center gambar jer, kat tepi- tepi tuh jadi blurrrrrrrrr..(R harus taip banyak kali)

4.Sparkle: Gambar korang akan jadi ada bintang- bintang berkelipan.Ok, tak berkelip pun.Just ada macam...err, korang tau sparkle macam mana kan? Susah aku nak explain.

5.Macro close-up: Kamera jadi lebih fokus. Benda kecik nampak besar sikit.Macam guna microscope.

6.Wide angle/fisheyes: Korang pernah tengok benda guna mata ikan?Kalau guna benda ni dia akan nampak lebih jelas benda keliling kita. Kalau tak guna benda kat keliling takkan nampak.
Nampak macam tengok melalui mata ikan tak? Klik untuk tumbesaran gambar.

7.- Stretch: Turn the lens to stretch your photo horizontally or vertically

8.Heart/blue tint: Blue tint-gambar korang bertukar jadi biru. Kalau yang teringin nak jadi The Hulk tu, boleh dapatkan green tint. Tapi takde orang buat lagi green tint sebab takde sape- sape yang nak jadi The Hulk.Yang heart frame tuh aku taktau nak explain macam mana.
Heart frame

9.Soft lens: Ada border kat tepi tuh.Border yang ala-ala romantik gitu.

10.Star/Antique filter: Sama macam yang nombor 8. Tapi yang ni jadi bentuk bintang(star) pastu kaler dia jadi black and white.
11.Polarized/ Vivid: Sesuai kalau nak ambil gambar langit sebab nanti langit akan kelihatan dua tona lebih cerah .(MACAM IKLAN GARNIER)
12.Shaking Vignette:Sama tapi tak serupa dengan starburst tuh. Nanti aku kaji part mana yang tak serupa.

Ok, puas hati? Ada dua belas semua. Tapi aku baru beli empat. Mahal gila benda tuh tau tak?Habis suku duit yang mak aku bagi sebelum dia pegi Mekah.


How to use Jelly lens (BAJET SPEAKING):
1. Remove the lens cap from the adhesive pad.(Tanggalkan penutup lensa daripada pad pelekat)
2.Align the center of this lens to the center of the camera lens.(Jajarkan Halakan pusat kanta ke pusat kanta kamera)
3.Confirm the position of the lens on the screen.(Betulkan kedudukan kanta pada skrin)
4.Rotate the lens to adjust the angle of the sparks.(Dah malas nak translate)

Bajet aku tau je cara nak guna. Aku tengok instruction kat belakang kotak tuh. HAHA!
Benda ni ada pelekat. Jadi kalau pelekat tu dah tak melekat, korang boleh basuh lembut-lembut(GENTLY CLEAN) dengan air sabun. Kalau kanak- kanak yang SPM tahun depan teringin nak jadi calon istimewa, bolehlah try test benda ni untuk tengok  matahari. Kanta mata korang WAJIB rosak! Nak lebih sedap, guna Macro lens. Kaw- kaw punya effect dia.

Jelly lens suitable for : Kamera henpon, kamera compact digital, kamera lomo dan yang sewaktu dengannya. Tapi dekat DSLR tak boleh guna sebab lens DSLR bapak punya besar. (TAK TAHU APA KAITAN BAPAK DENGAN SAIZ KEBESARAN LENS DSLR)T_T Kalau kau guna jugak dekat DSLR tu maknanya korang kena sedekah korang punya DSLR kat aku sebab nampak sangaaaaaaat korang taktau nak guna DSLR. Dekat kamera Sony Ericsson C510 pun tak boleh guna jugak sebab aku dah test kat kak aku punya SE, tak menjadi dan jelly lens tuh tak melekat  langsung!

 KOLA FILTER
Uses dia ONLY to add fun colours to the picture nanti takde lah booosssaaaaannnnn sangat ambik gambar. Ada 8 kaler semua.
Benda nih murah sikit pada Jelly lens.
KOLA filter suitable for: ALL camera including DSLR.
Nanti besok aku nak try ber-expriment dengan benda ni kat airport.(NAK JUGAK CAKAP BESOK NAK PEGI AIRPORT).Kalau aku rajin, aku upload-lah gambar, kalau aku malas,korang boleh usha flickr untuk tengok gambar dengan effect yang berkaitan.

Lepas nih kena berjimat- cermat membawa berkat sebab nak tambah koleksi  Jelly lens PULAKKKKKK!! Sebab tuh kau kena klik nuffnang aku.


psssttt>> aku banyak menulis sebenarnya kat blog ni, tapi semuanya aku save as draft..Sebab..........

stalkers terhormat ;P