Monday, December 3, 2012

Tu Planet ke Bintang?

haa ni senang jer. kalau duk tengah mengintai langit malam tu lepastu tetiba ada beberapa objek yang kelihatan seperti 'bintang', kena kaji betul- betul dulu samaada ia betul- betul bintang ataupun tak.

ini benda yang aku belajar dengan otai- otai dalam bidang astronomi masa aku pergi mencerap dengan diorang. sekarang dah takde masa nak buat semua tu. :'(

dulu aku pun macam korang jugak, semua benda aku cakap bintang. haha tapi sekarang tidak lagi! :D
okay macamni caranya, kalau objek tu berkelip dan statik, maknanya itu bintang. kalau berkelip tapi tak statik, tu kapal terbang! :P kalau berkelip tak statik dan juga bukan kapal terbang tu samaada ISS ataupun satelit. kita memang boleh nampak ISS dan satelit dengan mata kasar. caranya? nanti kalau aku rajin aku post entry untuk benda ni. haha kalau benda tu tak berkelip dan statik, haa tu baru planet! dan planet pula, kalau nampak dia besar yang amat tu planet Musytari. kalau kaler objek yang tak berkelip tadi tu kaler merah, tu planet marikh. :)) okay tu jer aku yang aku taw macam mana nak membezakan planet- planet ni dengan mata kasar. kalau nak taw dengan lebih detail, cuba download stellarium. free jer. stellarium ni satu perisian astronomi lah. kita boleh tengok objek apa yang ada kat langit kat tempat kita tu.. kita boleh set masa sesuka hati kita. apa aku merepek ni? lantak ah. malas nak explain panjang- panjang. nanti lah aku buat entry khas untuk bendalah stellarium ni. leceh laa..haha

contoh gambar yang diambil menggunakan perisian stellarium

tengok gambar tu, terus dapat tahu buruj apa yang ada, bintang tu nama apa, planet apa yang ada and so on so on.

No comments:

stalkers terhormat ;P